ENQUETE: 8 KJAPPE: AUDUN ABRAHAMSEN

"Jeg heter Audun Abrahamsen og har bodd i Søgne i hele mitt liv. Jeg er gift med Karen Elisabeth som er lærer på Lunde Skole. Jeg har to barn, en gutt med et stort krøllete hår og ei jente som driver med motorcross og ishockey. Jeg har drevet som snekker/byggmester nesten hele mitt yrkesaktige liv.
I 2016 begynte jeg som vaktmester i Søgne og Greipstad Sparebank. Der trives jeg veldig godt.
Siden 2000 har jeg drevet med villsauer i skjærgården. De beiter på forskjellige øyer i verdens vakreste skjærgård.
Jeg har også en flokk med spælsauer hjemme. Disse går på Bortelid på sommerbeite. Vi har tilsammen ca 120 vinterfora sauer nå.
Jeg har mange forskjellige interesser og hobbyer, de aller fleste knyttet til utendørsaktiviteter".
Møt fiskeren, jegeren, skiturentusiasten, lydboklytteren, politikeren in spe, dreieren, rødvins- og blåmuggostelskeren, finværsgutten som alltid har på seg gode, varme raggsokker og digger kona like mye hver dag. Og til slutt årets Farmen-mentor:
Audun Abrahamsen.
1). Hva stemte du ved sammenslåing av Søgne/Songdalen/Kristiansand?
"Jeg stemte Søgne som selvstendig kommune".
2). Hva ville du stemt i dag?
"Jeg ville stemt akkurat det samme i dag".
3). Hvordan har du merket sammenslåingen nå etter 3 år i den nye storkommunen?
"Vi har merket godt økt eiendomsskatt, økte kommunale avgifter og byggegebyrer. Rot med brøyting på Tangvald. Det har blitt slutt med penger til speiderhytta. Og så har den tidligere nærheten til både beslutningstakere og ellers til de fleste servicetilbud blitt sentralisert til byen og spredd utover."
4). Hva mener du om en eventuell oppløsning av den nye storkommunen?
"Jeg syntes det er veldig vanskelig å argumentere for om det går greit å gjøre. Flere som jeg har pratet med av de som vil fortsette å være i Kristiansand, fremstiller løsrivelsen som en katastrofe, og vi som vil løsrive oss er dumme og vet ikke vårt eget beste. I N247 stod fem tidligere ordførere og varaordførere frem og snakket varmt for løsrivelse. Det betydde mye for meg".
5). Tror du det vil bli bedre eller dårligere å eventuelt stå alene som kommune igjen?
"Jeg tror ganske sikkert at det skal bli bedre å bli nye Søgne igjen».
6). Hva er det beste ved gamle Søgne kommune?
"Det var en mere passelig stor kommune. Folk du hadde kontakt med i kommuneadministrasjonen hadde et ansikt og ikke bare en mailadresse. Det liker jeg. Jeg har også tro på mindre organisasjoner der alt er mere oversiktig og du finner motivasjon i at jobben du gjør, påvirker en sluttbruker. Det er selvfølgelig også krevende hvis du ikke klarer å gjøre det så bra som du ønsker. Fagmiljøene må være store nok, enten i seg selv eller gjennom interkommunalt samarbeid».
7). Hva er det beste ved den nye storkommunen?
«Jeg syntes landbrukskontoret er blitt litt bedre".
. Kjenner du til arbeidet interesse-gruppen «Vi som vil ha Søgne kommune tilbake» har gjort for å få Søgne kommune tilbake, og hva mener du om dette arbeidet?
"De har en utholdenhet og ståpåvilje som er helt utrolig. Jeg syntes også de stort sett debatterer ordentlig».
Vi takker Audun for gode samtaler om innholdet i et spennende uteliv, For
at sauene hans holder vegetasjonen på endel øyer under kontroll, og sannelig skal vi ikke forsøke varianten hans med rødvin og blåmuggost.

Vidar Ertzeid