Enquete: 8 Kjappe: Thor Borø

Født i 1958. Oppvokst på Stausland og Lastad. Reiste til sjøs som 16- åring, og tok etterhvert maskinistutdannelse. Begynte i Nordsjøen som 23 åring og jobbet der i diverse tekniske stillinger til jeg gikk av som AFP pensjonist i 2020. Har nå en 20% stilling som "kultur maskinist" på vernet fartøy M/S Gamle Oksøy. Har hele mitt voksne liv vært hobby-fisker og siden tidlig på 90-tallet vært aktiv i dugnadsarbeid og styreverv i frivillig arbeid. Har siden 1980 bodd i Vestbygda og flyttet inn i nytt hus på Lastad i 2017.

Møt motorentusiasten, båtturisten, hobbyfiskeren, familiemannen, frivillighetsarbeideren og kulturmaskinisten: Thor Borø

1). Hva stemte du ved sammenslåing av Søgne/Songdalen/Kristiansand?«Jeg stemte nei".
2). Hva ville du stemt i dag?«Jeg ville fortsatt stemt nei».
3). Hvordan har du merket sammenslåingen nå etter 3 år i den nye storkommunen?"Større "avstand" til beslutningstagere, oftere skifting av ansvarsområder for enkelte ledere.».
4). Hva mener du om en eventuell oppløsning av den nye storkommunen?"Det var flertall mot sammenslåing i Søgne (og Songdalen) og jeg mener vi ble lurt inn i Kristiansand etter et urent politisk spill på flere nivåer. Jeg er vokst opp med at den sikreste måten å gi uttrykk for din politiske mening, er å stemme. Og vi var klart flest som stemte nei til sammenslåing".
5). Tror du det vil bli bedre eller dårligere å eventuelt stå alene som kommune igjen?
«Jeg tror det går helt fint å stå alene igjen som egen kommune".
6). Hva er det beste ved gamle Søgne kommune?"Alle kjente alle, lettere å få tak i beslutningstagere i kommunen. De eldre fikk den hjelp de trengte, og kom eventuelt på omsorgssenteret der de kjente både ansatte og andre pleietrengende".
7). Hva er det beste ved den nye storkommunen?"Kommunen har så langt valgt å beholde lokale entreprenører til brøyting av lokale kommunale veier og det blir fortsatt utført på en meget bra måte, i alle fall her lokalt i Vestbygda»
.. Kjenner du til arbeidet interesse-gruppen «Vi som vil ha Søgne kommune tilbake» har gjort for å få Søgne kommune tilbake, og hva mener du om dette arbeidet?"Det synes jeg er helt fantastisk at en "håndfull mennesker" (som Fevennen uttrykker det) legger ned så mye frivillig arbeid i en så viktig sak for vår felles fremtid i Søgne kommune. Har forøvrig sagt opp mitt abonnement i Fevennen pga for ensidig dekning av denne viktige saken».
Vi takker Thor for klar tale i en sak som ikke minst gjelder folk som bor i Vestbygda.