Tangvall Skolesenter - vedtatt av Søgne kommune i samarbeid med Vest-Agder fylkeskommune.

Tekst av Vidar Ertzeid.

Det nye skolesenteret på Tangvall under oppføring, vinteren 2021. Foto: Vidar Ertzeid

Det er beklagelig og ressurskrevende for oss som ønsker Søgne kommune som en selvstendig, levedyktig og fremtidsrettet kommune, å måtte bruke tid på storby- og sentraliseringstilhengernes påstander og udokumenterte meninger.

Denne gangen fremsnakker Axel Gjellestad Tangvall Skolesenter som «et godt resultat av forhandlingene om Nye Kristiansand» og videre: "Kristiansand satser på Tangvall».

Dette medfører ikke riktighet.

Tangvall Skolesenter ble planlagt og politisk og økonomisk påbegynt allerede i 2014 under ordfører Åse Severinsen (H). Kort sagt var den politiske beslutningsprosessen, og den fullfinansierte planen om skolesenteret, allerede befestet i Søgne kommune.

Planen var fullfinansiert (i samarbeid med Vest-Agder fylke om videregående skole), vedtatt av Søgne kommunestyre, og der økonomien var befestet innenfor rammene av en sunn og betjeningsdyktig kommuneøkonomi.

Gjellestad påstår også «at dette ble bestemt under forutsetning av at Søgne skulle være i Kristiansand». Dette medfører heller ikke riktighet. (Se vedleggene under om beslutningsprosessen)

Og igjen - det er beklagelig at vi må bruke unødvendig tid til å imøtegå utsagn og meninger som ikke er befestet i noen som helst form for dokumentasjon.

Vi håper å slippe det for fremtiden.

«Vi som vil ha Søgne kommune tilbake» er mer opptatt av å kunne være med på å bygge Norges beste kommune for fremtiden. Dét burde Gjellestad også være.

Referanser:

Tags: